Gemma Cameron pratade om hur man kan använda visualisering för att förenkla kommunikationen inom en organization eller externt med sina kunder. 

För att illustrera berättade hon om när hon senaste bytte jobb och hamnade i en organization som hade en "cargo culture", dvs. att man gör som man gör därför att det är så man gör. "Because it's agile" som Gemma förklarade det. Hennes tid som projektledare där slutade i att hon skrev en massa dokumentation, som självklart var tråkig och skriva, och ingen läste den. 

Vad gjorde de då för att göra det enklare? T ex så bytte de ut sina user stories mot små seriestrippar på ett par bilder. Det lät konstigt när hon sa det men sen visade hon ett exempel. Hon hade förklarat flera gånger vad företaget gjorde, både i tal och i text på skärmen, men det var inget som sjönk in. Då visade hon en tvåbilds seriestripp och det klickade med en gång! 

Andra anvädningsområden för detta kan vara t ex att visualisera "In progress" på en kanban board. Hur är storyn "in progress"? Är det design, säkerhet, eller kodning som utförs just nu? Eller varför inte sätta upp en synlig road map vid kaffeautomaten så att alla ser den hela tiden? 

Hela seminariet handlade i grund och botten om att människor är bättre på att snabbt ta till sig information från en bild/graf/diagram än från spaltmeter med text. Därför vill man undvika mycket text så långt det bara går. Felloggar på servern? Lägg upp dem som en graf på en skärm så att alla ser det! Chansen är mycket högre att någon går förbi och tänker "Det där ser inte riktigt rätt ut va?" än om det bara ligger i en textfil på någon server och skräpar. 

Comment